Exams and the aftermath - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Jaco Koster - WaarBenJij.nu Exams and the aftermath - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Jaco Koster - WaarBenJij.nu

Exams and the aftermath

Blijf op de hoogte en volg Jaco

10 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Geslaagd! Met vlag en wimpel!

Dat is het eerste dat ik kan zeggen, en gelukkig maar! Vrijdag ochtend kwam ik vroeg binnen om nog een keer mijn set te oefenen. Dat ging prima, en daarna kwam het meest akelige gedeelte van examens doen; wachten.

We moesten nog zeker een uur wachten tot alles gereed was. Ook een beetje onze eigen schuld, want ik was wel erg vroeg gekomen. Eerst werden we naar een museum geleid waar we het theorie gedeelte van het examen zouden doen. Daar troffen we een oude man aan die, voordat we begonnen met het examen, ons nog eerst iets wilde leren; circular breath. Oftewel, de kunst om zonder te stoppen op je practice chanter te blijven spelen. Ik kon het al een beetje, maar de man gaf me nog wat tips. Ik heb me voorgenomen om elke tune die ik ga oefenen vanaf nu op die manier door te spelen!

De theorie ging verder prima. Het waren precies dezelfde vragen als van de oefetoets, dus ik denk dat het perfect gemaakt is. Ik had de dag ervoor nog alle vragen doorgenomen met mn leraar. Daarna kwam het praktijk gedeelte. Mijn examinator hiervoor was Willy. Ik gaf hem een lijst met tien tunes die ik moest spelen. Dit zijn de opnamens van de tunes;

Atholl & Breadalbane Gathering
http://www.youtube.com/watch?v=l661hwX2iCg

Inverness Rant
http://www.youtube.com/watch?v=bJ41S-ZwG_k

Inverness Rant last part/ Masons Apron, PM J.K. Cairns / Farewell to Nigg
http://www.youtube.com/watch?v=Gv0MnxBWZGY

Zelfreflectie; de eerst twee tunes waren nieuw. Daar maakte ik ook de meeste fouten. Toch, gezien de grootte van de tunes en hoe ik gespeeld he denk ik dat ik het erg goed gedaan heb. Willybeaamde dit. Ik moet vooral op mijn C doubling blijven letten, en de stukjes met gepunte zestiende noten beter instuderen. Al met al had ik het goed gedaan, en was ik geslaagd!

Een klein feestje, de examenuitrijking en een groepsfoto volgde. Daarna ben ik de stad ingegaan om de boel een beetje te verkennen voor Piping Live. Ik ben nog naar het National Piping Centre geweest, en dat zag er ook erg mooi en professioneel
uit. Ook erg duur, en ik vraag me af of ik volgend jaar niet ne zoveel zou leren als ik gewoon bij de College of Piping bleef. Affin, das voor latere zorg. Ik heb bij een chinees all-you-can-eat buffet gegeten, en savonds nog wat gedonken met de jongens en PM van Pegasus.

Vandaag ben ik na een ontbijt van heerlijke belgische wafels met warme siroop de stad in geweest. Ik ben de drum sectie van Inverary weer tegengekomen in Kelvingrove Park. De Drum Major herkende me nog en vertelde me dat de pipers in het College aan het oefenen waren. Daar ging ik daarna heen. Het was heel interesant en leerzaam om te zien hoe de band repeteerde. Op de practice chanter gaf de PM of PS bij elke herhaling commentaar terwijl iedereen speelde, zodat ze het de volgende keer beter kunnen doen. Er werd hier ook heel efficient gespeeld, en binnen no-time waren ze op de pc door alle tunes heen.

Op de pipes ging het er een stuk harder aan toe. De PM en PS waren keihard als het op fouten aankwam. maar alleen naar de grouep toe. Individueel contact was vriendelijker. Niet de manier waarop ik zou lesgeven, maar wellicht wel de manier om een Pipe Band te leiden. De kaartjes van hun concert zijn al uitverkocht, maar ik heb het geluk gehad dat ik ze twee keer heb zien reperteren, de drumsectie zelfs vier keer! En het was een echt prive optreden; ik was de enige die daar kwam kijken! #geluksvogel

Later in de middag ben ik bij het museum langs geweest. Ik weet de naam even niet, iets met Kelvin Grove Museum of Art & .. something. Maar het was daar erg leuk! heb er een paar ur rod gehangen! Ze hadden van alles, dinosaurussen (!!!), schilderijen, wapens, oude aparaten, zelfs een soort martelmasker dat vrouwen in de 18e eeuw moesten dragen om te voorkomen dat ze stemrecht kregen! Hmmm, daar kan ik er wel drie of vier van gebruiken...

Savonds bij Domino een pizza gehaald (veel te klein, veel te duur, maar wel lekker ), via Facebook met vrienden gechat, en nu zit ik in de lounge met een heerlijk kopje Engelse thee. Komende week wordt nog spannender, met Piping Live, mijn eerste pogingen op piobrach, de World Championships en een nog moeilijker examen! Blijven jullie me volgen?

Veel liefs, knuffels en de groetjes thuis!

  • 10 Augustus 2013 - 23:27

    Fenna:

    Hoi Jaco, leuk cultureel dagje weer, zo te lezen...alleen die martelmaskers?? hahaha, grapjas, forget it....we leven in de 21 eeuw!

    Grappig wij (bertine en ik) zaten een uur geleden ook aan de thee!

    Leuk om je ervaringen weer gelezen te hebben! , ga zo door..

    Groetjes pa en ma en de rest xxx

  • 10 Augustus 2013 - 23:31

    Berdina:

    Ik heb niet zo heel veel ervaring nog, maar mijn geoefend oor zegt toch dat je veel geleerd hebt, in relatief korte tijd.. Klinkt toppie.. Ik blijf opletten naar je volgende blog.. Hey! Vergeet je niet te genieten? Groetjes! (ps: vandaag de eerst 2 lijns van eddie's gespeeld op de pipes :-) )

  • 10 Augustus 2013 - 23:48

    Lenny:

    Ik ben niet bekend genoeg met schotse muziek en versieringen om er fouten in te ontdekken, ik vind het prima klinken! Mijn docent zou wel zeggen dat je je vingers te ver van de speelpijp optilt ;-)

    Grappig ook dat loopje bij het eerste filmpje, dat is iets dat ik helemaal niet ken.
    Tijdens een workshopweekend hebben we wel eens geprobeerd om een bourree te dansen terwijl we speelden. Dat was euh... geen succes :-P En er is daadwerkelijk een bourdonpijp door gesneuveld XD

  • 12 Augustus 2013 - 20:33

    Jan Van Doornum:

    Gefeliciteerd Jaco met het bereiken van dit resultaat. Mijn complimenten. Ik zal nog hard moeten werken om je te kunnen bijhouden. Over je voorbijstreven denk ik niet eens.

    Je doedelmaatje uit Ermelo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 3939
Totaal aantal bezoekers 45584

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 16 Augustus 2015

The yearly pilgrimage

10 Augustus 2014 - 18 Augustus 2014

Glasgow revisited

04 Augustus 2013 - 20 Augustus 2013

Living my dream

22 April 2012 - 27 April 2012

A tribute to Scotland

10 Augustus 2010 - 24 Augustus 2010

Aloha, the caribbean!

07 Juni 2010 - 10 Juni 2010

The mysteries of Istanbul

07 Maart 2009 - 13 Maart 2009

Chaos in Canterbury

17 Februari 2009 - 21 Februari 2009

Friendly Visit in Finland

05 Februari 2007 - 05 Mei 2007

Manchester Mayhem

Landen bezocht: