Bagpipe Mania! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Jaco Koster - WaarBenJij.nu Bagpipe Mania! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Jaco Koster - WaarBenJij.nu

Bagpipe Mania!

Blijf op de hoogte en volg Jaco

14 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Ik denk dat het de hoogste tijd is voor een update!

Ik leef nog, maar ik ben heel erg druk met school. Ik heb nauwelijks vrije tijd, en de boeken en films die ik heb meegenomen heb ik nauwelijks aageraakt. Het is hier wel ontzettend gaaf! Deze week is er Piping Live, met de Worlds (Wereld Kampioenschappen) aan het einde van de week. Dat betekend dat alle belangrijke bands en ale beroemde spelers in Glasgow zijn! Later daar meer over. Eerst even over mijn studie.

Ik ben nu bezig met het leren voor graad 5. Dit examen wordt een heel stuk moeilijker omdat je piobaireachd moet leren. Dit is de originele doedekzakmuziek, zoals die honderden jaren geleden gespeeld werd, voordat de Engelsen er marcheer bands van maakten. Piobaireachd, of Ceol mor zoals het ook genoemd wordt, is denk ik het best te beschrijven als gevoelsmuziek. Het heeft geen vaste beat; je speelt de noten wel op een bepaald tempo, maar je gevoel zegt wanneer je de noot of verfraaing moet spelen. Dat maakt het wel ontzettend lastig, want dat gevoel moet je wel ontwikkelen!

Er komt ook een hoop nieuwe stof bij voor mijn theorie examen. Ik moet nieuwe verfraaingen aanleren, maar ook de canntaireachd, de taal van de piobrach muziek. Canntaireachd is in principe een taal waarbij elke noot en verfraaing een woord heeft. Hiermee leerden ze elkaar vroeger de muziek, omdat er toen nog geen bladmuziek in Schotland bestond. Ik zal later op de avond een voorbeeld posten, aangezien ik die stof vanavond toch moet bestuderen.

Voor het praktijk gedeelte moet ik een aantal tunes spelen die aan specifieke eisen moeten voldoen; Twee vier-delige marches, en vier- delige strathspey en een vierdelige reel, een hornpipe en een jig, en een piobaireachd ,ground only ( dat betekend dat je alleen de melodie lijn moet spelen. Geloof me, dat is al moeilijk genoeg!). Dit is mijn tunelist voor het examen:

MSR: Atholl & Breadalbane Gathering / Dorrator Bridge / the Mason's Apron
H&J: Lucy Cassidy / Glasgow City Police pipers
4-part march: Mrs. Lily Christie
Piobaireachd: Lament for the Old Sword

Twee heb ik al bij het vorige examen gebruikt, maar ik heb liever tunes die ik goed beheers dan wat nieuws waar ik vorige week niet veel mee geoefend heb.

Goed, tijd voor wat anders...

Zondag ben ik naar de kerk geweest. Het was een grote kerk naast Kelvins Bridge. Ik verwachtte een hele massa mensen omdat de kerk bijna een kathedraal leek. Er waren er misschien net 15. Van wat ik ervan begreep, wordt de kerk binnenkort omgebouwt tot theater. Jammer...
Het was een mooie dienst. Het ging voornamelijk over een gemeente van 60 jaar terug die zich enorm had ingezet voor de straatarme arbeidersklasse. Het moraal van het verhaal was dan ook om je naaste te vinden en die te helpen.

Die middag ben ik naar de opening van Piping Live geweest. Scottish Power zou op het plein gaan oefenen, en het publiek mocht voor een keertje meekijken. Gavin en Caitlin, mijn docenten, spelen daar ook bij. Het was en behoorlijk optreden, om het zo maar te zeggen. De pipers van Scottish Power zijn erg sterk, sterkmer nog dan Iverraray denk ik! De drummers waren wat minder. Ik sprak Galvin achteraf nog, en hij was het hiermee eens. Ik denk dat ze een aardige kans maken op het winnen van de worlds. Heck, mijn docente spelen erin, dus ik ga voor ze duimen!

Na afloop heb ik wat gegeten en gedronken met Caitlin en een paar vrienden van haar( wiens namen ik natuurlijk weer vergeten ben). Caitlin kon niet lang blijven. maar met die andere twee heb ik nog een paar optredens gekeken en wat gepraat. Van de Scott Wood Trio heb ik nog een cd gekocht! Toch nog een souveniertje!

Maandag begon school weer. Ik heb met Willy de eisen voor graad 5 doorgenomen. Hij dacht dat ik het wel kon halen. Nu denk ik dat de praktijk wel lukt, maar ik hoop echt dat ik de theorie erin krijg! Dit keer waren er wat meer mensen, dus onze groep werd in drieen opgedeeld. Het groepje waar ik bij zat werd ingedeeld bij een nogal dikke maar aardige man. Hij was vriendelijk, begreep veel van doedelzak spelen... maar kon totaal geen lesgeven! Hij vroeg wat we wilden doen en ging toen totaal iets anders doen! Komt bij dat we het bladmuziek van de grond af moesten lezen! Niet bepaald goed voor je rug en ademhaling, als je helemaal voorovergebogen zit te spelen! Ik heb wel een strathspey van hem gekregen, maar het rendement die dag was laag. De volgende dag was niet anders. Er zou een andere leraar komen, maar die was blijkbaar vergeten dat hij moest lesgeven, dus duurde het tot laat in de ochtend voordat ze een vervanger hadden. Dit was wel een goede docent, maar van de tunes die we behandeld hadden was er maar eentje voor het examen. Het kwam erop neer dat ik het meeste zelf moest doen.

Gefrustreerd heb ik om 1 uur pauze genomen. Caitlin had voorgesteld om die middag naar een paar shows in de stad te gaan, maar ze had zelf les to 5 uur, dus dat ging niet door. Ik ben daarom zelf naar het National Piping Centre gegaan voor een lesje in Gealic, eee oude keltisc/Schotse taal. Later terugegaan naar het college om verder te gaan met oefenen, en aan het eind van de middag wat wezen eten en drinken met Caitlin. Die avond zijn we naar een quartet competitie gegaan, die Scottis Power (natuurlijk) won! Yay!

And that brings us to: Today! Van 9 tot 4 heb ik gewerkt aan mijn examenspul, en van 5 tot half 7 heb ik een college gevolgt over faalangst en het bedwingen van zenuwen voor competities en optredens. Daarna wat gegeten in een pub met Alex, Conny en Mario (dat laatste gok ik; ik weet zijn naam niet, maar hij komt uit Italie). En nu zit ik hier! En het al half tien! Ik moet maar verder gaan met mijn studie!

Cheers!

  • 14 Augustus 2013 - 23:29

    Fenna:

    Hai Jaco, ik dacht net: wanneer horen we weer wat van je. Nou snappen we het... goed bezig! (denk ik, maar ik heb er geen verstand van).
    Zo te lezen heb je nog veel te oefenen morgen dus...Succes Jaco !! en hopelijk geen enge dromen over doedelzak examens.
    Groetjes van pa, ma, Bertine en Miranda uit Ermelo en Annemiek uit Spanje !! en xxx-jes!!!


  • 15 Augustus 2013 - 08:11

    Lenny:

    Grappig, dat piobaireachd. Ik heb juist nooit voorgeschreven versieringen, ik moet altijd maar zelf bedenken hoe ik zo'n basisdeuntje opleuk zodat het niet na een paar herhalingen gaat vervelen. Eerst de onderste vinger optillen of eerst een vinger erboven? Vibreren met de wijsvinger of de middelvinger? Pfff... Het lijkt me wel fijn om veel nummers met vaste versieringen te kennen, zodat je een beetje gevoel hebt ontwikkeld voor in welke situatie welke versiering het beste past!

    Succes met de examens, ik zal oor je duimen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 45587

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 16 Augustus 2015

The yearly pilgrimage

10 Augustus 2014 - 18 Augustus 2014

Glasgow revisited

04 Augustus 2013 - 20 Augustus 2013

Living my dream

22 April 2012 - 27 April 2012

A tribute to Scotland

10 Augustus 2010 - 24 Augustus 2010

Aloha, the caribbean!

07 Juni 2010 - 10 Juni 2010

The mysteries of Istanbul

07 Maart 2009 - 13 Maart 2009

Chaos in Canterbury

17 Februari 2009 - 21 Februari 2009

Friendly Visit in Finland

05 Februari 2007 - 05 Mei 2007

Manchester Mayhem

Landen bezocht: