Summerschool's end - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Jaco Koster - WaarBenJij.nu Summerschool's end - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Jaco Koster - WaarBenJij.nu

Summerschool's end

Blijf op de hoogte en volg Jaco

16 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Friday evening. Ik zit in de lounge van het Belhaven hotel met zachte muziek in mijn oren en een glas whisky bij de hand. I'm a happy man.

Dit is het einde van het College of Piping summer school.
Ik heb nu twee weken lang les gehad. Ik ben nog niet klaar met Schotland; morgen beginnen de Worlds, en maandag ga ik nog een dagje de typische tourist uithangen in Edinburgh. Maar de lessen zitten erop. Dus wat heb ik er nu uiteindelijk uitgehaald?

- Ik heb er van alles bijgeleerd over het verstelen van je rieten en het tunen van je pipes.
- Ik heb geleerd hoe je een hornpipe, strathspey en piobaireachd moet spelen
- Ik heb geleerd wat je in een competitie aan tunes moet spelen en hoe je deze sets kunt samenstellen
- Veel muziektheorie bijgeleerd
- En mischien nog wel het belangrijkste; ik heb ervaring opgedaan, veel ervaring.

Mijn doel was om beter te worden, om echt te leren hoe je doedelzak moet spelen. En ik ben zeer zeker beter geworden. Mijn leraren en een certificaat bevestigen dit. Bovenal; ik merk het als ik zelf speel!

Het laatste examen heb ik, jammer genoeg, niet gehaald. Jammer, maar helaas. De tunes zaten er redlijk goed in, en ik speelde de tunes zo goed dat Caitlin ervan overtuigd was dat het examen geen probleem zou zijn. Maar ik werd nerveus, kreeg een andere examinator als gepland, en zette de tunes te snel in. Bij de reel liep ik vast en moest ik een phrase opnieuw beginnen om terug te komen en de hornpipe was rommelig.

Had dit beter gekunt? Jazeker.

Maar dat was niet het geval, en als ik een competitie speel en het gaat daar fout kan ik ook niet zeggen;" thuis gaat het beter". Het is een moment opname, en op dat moment moet de stof er zo goed inzitten dat je die blindelings kunt spelen.

En dat brengt me bij het volgende; hoe nu verder? Dit heb ik letterlijk aan Willy gevraagd. We heben uitgebreid doorgesproken wat ik kan en moet doen als ik beter wil kunnen spelen. Ditnzijn de punten waar ik dit jaar aan ga werken.

- De moeilijkere verfraaingen; torloath, birl, etc moeten veel beter.
- Andere birl aanleren. Strike is te langzaam bij de snellere tunes. Z is sneller.
-Timing. Minder gepunt spelen bij 6/8, gepunter bij 2/4 en hornpipe.
- Veel meer tunes leren. Elke week twee tunes pakken die voor een MSR of H&J geschikt zijn. Dat betekent dus; elke dag de practice chanter erbij pakken! (sorry zusjes!)
- Verdiepen in piobareachd. Its not that bad really!
- En het voonaamste; splen onder stress/druk. Dat word dus de straat op en misschien solo competities spelen!

Heel veel hiervan kan ik zelf thuis doen, maar ik moet wel hier en daar lessen volgen om sturing en leiding te krijgen. Ik denk dat ik vaker tripjes naar Schotland ga maken of in ieder geval onlinelessen ga volgen. Dit is de beste optie als ik niet in een competitieband wil spelen. Ik hoor mams al denken; "Jaco, gaat dit niet ten koste van je studie?"

Nee mam, niet meer dan gebruikelijk.

Ik ben gisteren nog naar de Pipes of Peace geweest, een concert met de 78' Highlanders uit Toronto, de New York Metro uit de VS, en Scottish power uit Schotland (duh). Man wat waren ze goed! Beste stukjes waren toch van Scottish Power, met hun Piobrach, Queen Elisabeth II salute en de showtune Back on Track! Was friggin awesome!

Er is verder nog wel meer gebeurd, en die verhalen komen nog wel, maar ik wil even stil staan bij een hele speciale gebeurtenis;

Erik Jan van de Berg, een van mijn beste vrienden, heeft zijn vriendin Marloes ten huwelijk gevraagt! Naturlijk zei ze "ja"! Ik vind dit nieuws zo geweldig dat ik het hier toch even wilde vermelden!

So here's a toast, from a happy man in Scotland, to you, Erik and Marloes, and to al my friends back home! Cheers!

  • 17 Augustus 2013 - 10:02

    Jan Van Doornum:

    Hallo Jaco,
    Ik heb je verrichtingen in Schotland met interesse gevolgd. Jammer dat je het laatste examen niet heb gehaald. Maar daarom niet getreurd. Je hebt een grote sprong vooruit gemaakt. Ik wil ook heel graag je wederwaardigheden uit je eigen mond horen en vooral deelgenoot gemaakt worden van je nieuwe doedelzakvaardigheden. Is het mogelijk dat je de tune Atholl and Breadelbane Gathering als bijlage mailt? Ik ben al met deze melodie bezig maar ik heb op het net 2 varianten gevonden wat betreft de versieringen. Wel zo handig dat ik de melodie instudeer waar jij ook mee bezig bent geweest. Misschien kunnen we volgend jaar inderdaad samen optreden op het Fête de la Music in Ermelo. Ik hoor nog van je. Een goed verblijf verder toegewenst in Schotland.
    Jan van Doornum Ermelo

  • 17 Augustus 2013 - 11:08

    Lenny:

    Jammer van het examen, maar dat is niet het belangrijkste. Het gaat erom dat je het gevoel hebt dat de twee weken leuk en nuttig waren en zo te lezen is dat gelukt!

    En LOL @ "Nee mam, niet meer dan gebruikelijk." :-D

  • 17 Augustus 2013 - 17:15

    Fenna:

    Hee Jaco, leuk dat je zoveel geleerd hebt daar in Schotland! geniet er nog maar even van dit weekend, want thuis zul je idd wel weer even moeten wennen: rekening houden met iedereen bijvoorbeeld., hahaha en idd, je studie! :).
    Maar ik wil je weekend nu daar niet verpesten, dus ga lekker nog even van die mooie muziek en mensen daar genieten!
    Groetjes van pa, ma en de rest hier...xxx

  • 18 Augustus 2013 - 20:37

    Je Pa:

    Tja, Jaco over je zinnetje 'niet meer dan gebruikelijk' maak ik me juist wat zorgen. Wat had je ook weer in een eerder verslag gezegd : mijn studie heeft de afgelopen jaren wel onder het doedelzakken geleden.

    Nou ja geniet deze paar dagen nog maar even en we hopen elkaar weer te zien dinsdag op schiphol. Dan zijn we eindelijk weer compleet. Vanmiddag is ook Annemiek weer vanuit Spanje teruggekomen.

    PS: we hebben je kamer alvast wat opgeruimd en de engelse studieboeken alvast op je bureau gelegd. Kan je een beetje in de 'flow' van het studeren blijven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 45582

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 16 Augustus 2015

The yearly pilgrimage

10 Augustus 2014 - 18 Augustus 2014

Glasgow revisited

04 Augustus 2013 - 20 Augustus 2013

Living my dream

22 April 2012 - 27 April 2012

A tribute to Scotland

10 Augustus 2010 - 24 Augustus 2010

Aloha, the caribbean!

07 Juni 2010 - 10 Juni 2010

The mysteries of Istanbul

07 Maart 2009 - 13 Maart 2009

Chaos in Canterbury

17 Februari 2009 - 21 Februari 2009

Friendly Visit in Finland

05 Februari 2007 - 05 Mei 2007

Manchester Mayhem

Landen bezocht: